Få adgang til Love.dk

Opret din egen gratis profil og se mere på Love.dk!

Opret gratis profil

Gymnasium (4/7)


 (slettet)
(16) 04-08-2012 kl. 09:45

Nu har jeg en nevø i gymnasiet, og ham hjælper jeg lidt med matemtik.
Og som ældre MAT/FYS student, så er jeg forbavset over at de har væsentligt færre timer matematik, selvom han har det på højeste niveau. De emner de kommer igennem er heller ikke på samme niveau.

Om det er generelt ved jeg ikke, men jeg er af den opfattelse at gymnasieuddannelsen i dag er devalueret i forhold til det faglige. Og så kan det godt være at de har bredere kompetencer. Men det ændrer jo heller ikke at man kan læse i ingeniørernes fagblad (konen er ingeniør) at flere og flere elever møder op på ingeniørstudiet uden de nødvendige kundskaber i matematik og fysik. Selvom de på papiret har evnerne og karaktererne.



Redigeret 04-08-2012 kl. 09:46



 (slettet)
(17) 04-08-2012 kl. 20:08

I dag er der gået forretning i gymnasiet. Så godt som alle der søger gymnasiet bliver optaget - også selvom udskolingslærerne i folkeskolen ikke finder en elev studieegnet.
Gymnasielærerne får coachtimer til at få de elever, som "halter" bagefter igennem studiet.
Pjæk, manglende aflevering af opgaver var for 20 år siden årsag til at en elev fik sparket ud af gymnasiet, men denne praksis benyttes ikke mere, da gymnasiernes økonomi i dag afhænger af, hvor mange elever som fuldfører studiet - uafhængig af om eleverne skraber bunden karaktermæssigt.




 (slettet)
(18) 05-08-2012 kl. 23:30

Hold da kæft for en omgang ualmindeligt uunderbygget og reaktionært vrøvl der strømmer ud herinde.

For 13 år siden da jeg gik ud af gymnasiet måtte man gå til eksamen med næsten 15% fravær, det går slet ikke i dag. Der skal man op i fuldt pensum ved langt mindre % (mener det er 5%).

Jeg tror muligvis der er flere der kommer ind i gymnasiet med et lavere niveau end der gjorde for mange år siden. Men de 15% af en årgang der gik i gymnasiet den gang er i dag til gengæld dem der ligger, i den højeste ende af spektret og dem der er langt dygtigere. Der er blevet meget større forskel på de dygtigste og de svageste i gymnasiet siden i gamle nisser kom igennem. Der er jo ikke nogen galt med at vi sender folk med lavere niveau igennem, bare det ikke er på bekostning af dem der ligger på et højere niveau. Det er her at differentieret undervisning kommer ind.

Jeg vil ikke skråsikkert sige at børn i dag er dygtigere til grammatik end de var for 40 år siden, jeg er nok enig i at det er de ikke, men for mig at se er det ikke det eneste parameter for om folk har højt niveau, det at kunne forholde sig til en tekst, eller at sætte ting i en kontekst er for mig mindst lige så vigtig som den hårde grammatik.

Jeg tror for øvrigt også at et samfund klarer sig bedre ved at have 45% på bachelor niveau end 15% på kandidat. Hvis man skal skære det firkantet ud. Det er faktisk det vi prøver på i dag.

Redigeret 05-08-2012 kl. 23:31



 (slettet)
(19) 06-08-2012 kl. 00:01

Svar på indlæg nr. 18 af glatoperatoer:

Hold da kæft for en omgang ualmindeligt uunderbygget og reaktionært vrøvl der strømmer ud herinde.



Hvorfor modsiger du det så ikke bid for bid?



 (slettet)
(20) 06-08-2012 kl. 00:22

Svar på indlæg nr. 19 af Smiling Man:

kunne man påstå at forældre idag ligger stor vægt på at ens arvinger får et stort ordforråd og ved hvordan de skal bruge det..fordi man måske selv har været igennem møllen med nederlag osv i det udannelses cirkus..eller brugt mere tid på og ryge hash og drikke bajere...jeg er ikke professor



Love.dk anvender cookies til at optimere brugeroplevelsen og webstatistik. Læs mere om vores brug af cookies i Brugerbetingelser. Fjern besked.